Denne liste indeholder både bøger, bogkapitler og artikler.
Bøger & Artikler
Alle bøger og artikler handler om den pædagogiske praksis i danske skoler og dagtilbud.
Nogle bøger og artikler er meget praksisnære og skrevet for at bidrage til praksisudviklingen, andre er forskningsartikler, og er primært rettet mod forskere.
Nogle bøger og artikler har været igennem en bedømmelse af fagfæller, andre har været almindelig redaktionelt bedømt.
Indholdet i alle teksterne bygger på forskning, men formidles i forskellige genrer.
Kapitel
Fra skolefravær til skoletilhør - med fællesskabende praksis som løftestang
I: Specialpædagogik i et inkluderende perspektiv – tæt på levet skoleliv. Red: E. Skibsted & M. Munkholm.
Forfatter: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2024
Klumme
Hvordan kom Guldlok i skole?
I: LæringsCentret (in print)
Forfatter: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2024
Artikel
(Mis)trivsel, skolefravær og skærmbrug
I: Kognition & Pædagogik, nr. 130, 33. årg.
Forfatter: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2023
Artikel
Deltagelses(u)muligheder og skolefravær
I: Norsk Sociologisk Tidsskrift, årg. 8, nr. 2-3-2024, s- 7-22
Forfatter: Gro Emmertsen Lund, Tine Basse Fisker & Helle Rabøl Hansen
Udgivet: 2024
Artikel
Det særlige og det fælles(skabende)
I: KvaN – fællesskabende didaktikker. dec. 2022
Forfatter: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2022
Artikel
Sandhed(er) om skolefravær
I: Liv i Skolen, nr 4, dec 2022
Forfatter: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2022
Artikel
Faktorernes orden er afgørende: Skolevægring, angst og (måske) autisme.
I: Pædagogisk Psykologisk tidsskrift
Forfatter: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2022
Artikel
Wicked problems og whistleblower-børn: når inklusion og skolefravær er to sider af samme sag.
I: Efter inklusionen. Institutionen og den pædagogiske strategi. (red. Holm, C. & Bøttcher, L.)
Forfatter: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2022
Artikel
Obervationer i pædagogiske læringsmiljøer
I: Logopædisk Forum Festskrift. Vingsted 2021
Forfatter: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2021
Debatindlæg
8 forskere fra No!se: 3 ting er vigtige for børns forhold til skolen og for hvordan 2,5 miliarder bør fordelesl
I: Skolemonitor
Forfattere: Christeinse, S., Drejer, C., Fisker, T. B., Hansen, H. R., Henningsen, I., Klinge, L., Sunesen, M. S. K. & Emmertsen, G. L.
Udgivet: 4 oktober 2021
Podcast
Børn og corona
I: Podcastserien Børnepsykologi v/Rasmus Alenkær
Vært: Rasmus Alenkær
Medvirkende: Tine Basse Fisker
Udgivet: 2021
Artikel
Sprogblomster og tanketorsk
I: Skolestart #3, 2020
Forfattere: Fisker, T. B.
Udgivet: 2020
Kapitel
Børn i udsatte positioner
I: Det, vi er sammen om – det fælles pædagogiske grundlag i praksis.
Forfattere: Avnstrup, K, Borre, N., Broström, S., Rasch-Christensen, A., Elverkilde, S., Fisker, T. B., og Smidt, S.
Udgivet: 2020
Forlag: Dafolo
Artikel
At se eller ikke at se - venskabskanaler i et mikro- og makroperspektiv
I: Apropos #1
Artiklen har tidligere været bragt i bogen: “Det store blandt de små. Om små børns venskaber”
Forfattere: Fisker, T. B.
Udgivet: 2020
Artikel
Udsat eller sat ud
I: Magasinet I børnehøjde # 4 2019
Temanummmer: Børneperspektiver i dagtilbud
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2019
Kapitel
At ville, at kunnne, at turde gå i skole
- eller ej
I: Skolen fraværende børn
Forfattere: Fisker, T. B. & Rønne, G. R.
Udgivet: 2019
Forlag: Dafolo
Artikel
Fra børn og fulde folk - hvad børn siger om skoleundgåelse
I: Pædagogisk psykologisk Tidsskrift
Temanummmer om skoleundgåelse
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2020
Podcast
Jeg vil ikke i skole
I: Podcastserien Børnepskologi v/ Rasmus Alenkær
Vært: Rasmus Alenkær
Medvirkende: Fisker, T. B. og en mor
Udgivet: 2019
Forord
Introduktion
I: Skolefravær
af: Havik, T.
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2019
Forlag: Dafolo
Bog
Tag mig med. Social udvikling i børnehøjde
Forfattere: Fisker, T. B. & Hygum. L.
Udgivet: 2019
Forlag: Dafolo
Bog
Den sårbare inklusion - diagnoser og fællesskabende pædagogik i dagtilbud
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2014
Forlag: Dafolo
Bog
Det store blandt de små. Om små børns venskaber
Forfatter: Fisker, T. B. (red)
Udgivet: 2018
Forlag: Dafolo
Artikel
Skal man spørge børnene
I: Pædagogisk psykologisk tidsskrift
Forfattere: Fisker, T. B. & Jensen, M. C.
Udgivet: 2019
Artikel
Det man siger...
I: Tidsskriftet 0-14
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2018
Rapport
Collaborative and Proactive Solutions på Vejgaard Østre Skole
Forfattere: Fisker, T. B. & Lagermann, L. C.
Udgivet: 2017
Forlag: udgivet af UCN
Forord
Forord: Skal man spørge børnene?
I: Fortabt og fundet
af: Greene, R.
Forfattere: Fisker, T. B. & Jensen, M. C.
Udgivet: 2017
Forlag: Dafolo
Kapitel
Systematiske observationer som opmærksomhedsmetode
I: Specialpædagogik i læreruddannelsen
af: Christiansen, J., Mårtensen, B. D. & Pedersen, T. (red)
Forfattere: Fisker, T. B. & Christoffersen, D. D.
Udgivet: 2016
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Kapitel
Autisme
I: Inklusionsvejlederen. Teori og Praksis.
af: Alenkær, R. (red)
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2016
Forlag: Dafolo
Kapitel
Inklusion og skolereform
I: Folkeskolen efter reformen
af: Holm, C. & Rasch-Christensen, A. (red)
Forfattere: Fisker, T. B. & Szulevicz, T.
Udgivet: 2015
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Kapitel
Diagnoser og udsatte børn
I: Udsatte børn og unge. En grundbog.
af: Erlandsen, T. et al. (red)
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2015
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Artikel
Inklusionens grundbetingelser
I: VERA tidsskrift for pædagoger, #72
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2015
Artikel
Approaches to Reduce Bullying in Schools. An Analysis of Recent Research on Bullying in Schools
I: Children and Society
Forfattere: Kousholt, K. & Fisker, T. B.
Udgivet: 2015
Rapport
Ro og klasseledelse i folkeskolen - rapport fra ekspertgruppen om ro og klasseledelse
Forfattere: Søndergaard, D.M., Plaugborg, H., Szulevicz, T., Fisker, T. B. et al.
Udgivet: 2014
Undervisningsministeriet
Artikel
Mobning og børns fællesskaber - et narrativt review over international forskning i mobning
I: Pædagogisk psykologisk tidsskrift, nr 2, 2013
Forfattere: Fisker, T. B. & Kousholt, K.
Udgivet: 2013
Vidensopsamling
Forebyggelse af eksklusion - inklusionsprojekt i Valby
I: Autisme anno 2013 – eksempler på national og interkational viden
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2013
Socialstyrelsen
Artikel
Udvikling i antal børn med diagnoser
I: Pædagogisk psykologisk tidsskrift. Temanummer: Rundt om diagnoser
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2013
Artikel
Man skal jo ikke spilde børns tid - inklusion og forebyggelse i Valby
I: Pædagogisk psykologisk tidsskrift, nr. 2 2013
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2013
Evalueringsrapport
Man skal jo ikke spilde børns tid. Evaluering af projektet "Tidlig forebyggende indsats i Valby"
Forfattere: Fisker, T. B. & Finberg, R. R.
Udgivet: 2012
Frejaskolen
Kapitel
Et udviklingspsykologisk skisma og et pædagogisk dilemma
I: Læring og udvikling i daginstitutioner
af: Svinth, L. & Ringsmose, C. (red)
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2012
Forlag: Dansk Psykologisk Forlag
Artikel
Valg af pædagogik
I: Fagbladet Præmaturitet, nr 6
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2011
Ph.D. afhandling
Småbørn i interaktion. En undersøgelse af socialt udviklingspotentiale og muligheder for interaktion for småbørn med autisme i forskellige pædagogiske og organisatoriske miljøer
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2010
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet
Kronik
Da Emma blev ramt af kassetænkningen
I: Politiken, 16 marts, 2010
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2010
Artikel
Inklusion og interaktion: muligheder og forhindringer
I: Pædagogisk psykologisk tidsskrift, nr 5 2010
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2010
Artikel
Nye blikke på småbørn med autisme: en forskningsbeskrivelse
I: Autismebladet, nr 3, 2010
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2010
Artikel
Socialt udviklingspotentiale hos børn med autisme?
I: Psyke & Logos, nr 2, 2010
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2010
Artikel
Diagnoseforståelse og pædagogiske handlemuligheder
I: Unge Pædagoger, nr 5, 2010
Forfatter: Fisker, T. B.
Udgivet: 2010
Forskningsrapport
ETIBA. En forskningsbaseret evaluering af rehabiliterings- og træningsindsatsen for børn med autisme, herunder evaluering af behandlingsmetoden ABA (Applied Behavior Analysis)
Forfattere: Høgsbro, K. & Fisker, T. B.
Udgivet: 2007